Samfund

Nyt forløb sikrer tømrerelever flere muligheder

Med et seks-ugers forløb kan EUC Sjællands tømrerelever uden en læreplads nu få et Grundforløb 2-bevis som struktører. Foto: EUC Sjælland

Hvis elever på erhvervsuddannelser ikke har held med at finde en læreplads, bliver de placeret på deres uddannelsesinstitutions såkaldte skoleoplæringscenter. Skoleoplæringscenteret agerer således læreplads og uddeler opgaver, der skal løses, samtidig med at personalet stadig hjælper dem med at finde en læreplads ude i den virkelige verden. På EUC Sjællands skoleoplæringscentre er der nu hjælp at hente for de tømrerelever, der ikke har fundet en læreplads. De kan nemlig søge læreplads som struktør i stedet for, oplyser man i en pressemeddelelse.

Med et seks-ugers forløb kan EUC Sjællands tømrerelever uden en læreplads nu få et Grundforløb 2-bevis som struktører. Det sker efter vellykket samarbejde i sektoren og som svar på den stigende efterspørgsel på struktører i byggebranchen, hvor virksomhederne i stigende grad skriger efter kvalificeret arbejdskraft. Den nye mulighed giver eleverne et fagligt fundament, som gør dem langt mere attraktive for arbejdsgivere og åbner døre til alternative karriereveje inden for byggebranchen, hvor efterspørgslen på struktører i både anlægs- og bygningsarbejde er højere end nogensinde før.

Et tiltrængt tiltag

Det nye forløb har længe været ønsket fra landets struktørskoler, og det er der mange årsager til. En af hovedårsagerne er, at flere unge, der begynder på en erhvervsuddannelse, oplever udfordringer med at finde en læreplads i de traditionelle fag som tømrer. Det kan have den konsekvens, at de ender i et skoleoplæringscenter i længere perioder, hvilket både kan være demotiverende for eleven og problematisk for uddannelsesinstitutionerne, som hellere ser deres elever få praktisk erfaring ude i virksomhederne.

– Det er en win-win situation for både tømrereleven, der har svært ved at finde en læreplads, for virksomheden, der skriger efter struktørlærlinge, og for os som skole, der jo helst vil undgå at have elever i skoleoplæringscenteret, men derimod se dem ude i den virkelighed, der venter dem, når de bliver færdiguddannede. Det er en fantastisk mulighed, hvor eleverne kan vælge mellem to retninger uden at skulle tage to hele uddannelser. Det eneste, det koster for eleven, er et uddannelsesklip, siger Stig Peter Rasmussen, uddannelsesleder for blandt andet struktøruddannelsen på EUC Sjælland.

Det nye forløb er et resultat af et samarbejde mellem landets struktørskoler og det faglige udvalg i Byggeriets Uddannelser, der i årevis har arbejdet for at få denne type forløb anerkendt af Børne- og Undervisningsministeriet. Det er nu endelig blevet en realitet hos EUC Sjælland, hvilket markerer et vigtigt skridt i retning af at imødekomme byggebranchens behov for struktører samt støtte de tømrerelever, der ikke får en læreplads hos en virksomhed.

En fleksibel overgang mellem uddannelserne

Med det nye forløb er det blevet lettere at skifte mellem uddannelserne. Eleverne kan nu med større fleksibilitet og overskuelighed skifte retning, hvis deres oprindelige plan om at blive tømrer ikke går efter forventning. Det kan ske uden, at de mister unødvendig tid eller står uden muligheder.

– Ønsket med meritmodellen har været at gøre det overskueligt og enkelt at tage et omvalg til anlægs- og bygningsstruktøruddannelsen, forklarer Jens Kirkegaard, formand for Det Faglige Fællesudvalg for Struktør-, Brolægger- og Tagdækkeruddannelsen og uddannelseskonsulent hos 3F.

– Vi har med denne model skabt en løsning, der sikrer, at elever, som står uden en læreplads, hurtigt kan komme videre i et fag, der har stor efterspørgsel på arbejdskraft. For de virksomheder, der skriger efter struktørlærlinge, betyder det også, at de har en bredere talentmasse at rekruttere fra, hvilket er et kæmpe plus, mener Jens Kirkegaard.

Emil Daugaard, der er næstformand i Det Faglige Fællesudvalg for Struktør-, Brolægger- og Tagdækkeruddannelsen og chefkonsulent hos DI, er også begejstret for tiltaget.

– Med denne model har vi i det faglige udvalg gjort, hvad vi kan for at hjælpe tømrerlærlinge videre fra skoleoplæring til en læreplads. I DI er vi rigtig glade for, at vi dermed øger vores medlemmers muligheder for at rekruttere flere bygnings- og anlægsstruktørlærlinge, som de så inderligt ønsker sig nogle flere af, supplerer han.

Læs mere om struktøruddannelsen her.

Kommentarer